POBIERZ PROGRAM MGF2008    /  SWITCH TO ENGLISH

MUSICA GENERA FESTIVAL 2008

Międzynarodowy Festiwal Muzyki Improwizowanej i Eksperymentalnej

Szczecin
23-24-25 maja 2008

miejsca
Teatr Kana, Studio Koncertowe Polskiego Radia w Szczecinie,
sala sportowa ZSS

Ben Zeen (PL)
Carpets Curtains (CZ)
Dyslex (ROM)
eRikm (FR)
The Necks (AUS)
Robert Piotrowicz (PL)
Prell (HU)
Eran Sachs (IL)
Martin Siewert (AT)
Tigrics (HU)
Rafael Toral (PT)
Trapist (AT-CAN)
Valerio Tricoli (IT)
Voice Over Noise (SK)
Xavier van Wersch (NL)
Joe Williamson (CAN)
Michael Vorfeld (DE)



Musica Genera Festival 2008 jest siódmą odsłoną międzynarodowego forum współczesnej muzyki eksperymentalnej i sztuki dźwięku. Tradycją festiwalu jest sięganie po różne konteksty i estetyki, wspólnym mianownikiem MGF jest aktualność prezentowanej przez festiwal muzyki, obraz współczesności wymykający się nie tylko mediom, ale i środowiskom artystycznym.

Współczesna muzyka eksperymentalna stała się hermetycznym rewirem, wciąż kojarzonym z pionierami dźwiękowych poszukiwań. Brak odpowiedniej terminologii utrudnia właściwe nazwanie składających się na nią zjawisk i budowanie systemu skojarzeń. Muzyka, która rozwija się od przeszło półwiecza, nie może być wciąż eksperymentalna sama w sobie, pozostaje taką w relacji do głównego nurtu, współczesnej muzyki akademickiej, czy popularnej. MFG 2008 przedstawia szerokie pojęcie "eksperymentalności" współczesnej muzyki. Sięgając po artystów odbiegających od siebie estetycznie i koncepcyjnie, ukazuje wspólną płaszczyznę, na której znajdują się dzisiejsi twórcy sztuki dźwięku. Zwracając uwage na ten termin, festiwal skupia się na sztuce, której medium jest dźwięk, zostawiając pojęcie "muzyka" otwartym i zawsze gotowym na objęcie swym znaczeniem więcej treści. Naszą sztuką jest dźwięk, wolny, samoistny i piękny.


  BILETY
 23.05  24.05  25.05  
  Teatr Kana25,-20,-20,-
  ZSS20,-20,--
  Studio Koncertowe Polskiego Radia-35,-35,-


karnet na wszystkie koncerty - 130 zł
rezerwacja karnetów: info@musicagenera.net
sprzedaż karnetów od 16 maja w Piwnicy Kany (pl. Św. Piotra i Pawła 4/5)

organizacja Musica Genera
współorganizacja Stowarzyszenie Teatr Kana
współpraca Polskie Radio Szczecin, ZSS, Ultrasound Fundation
wsparcie Miasto Szczecin, Austriackie Forum Kultury, Czeskie Centrum, Ministerstwo Kultury Republiki Słowacji
muzyków gości Klub Pracowników Nauki
patroni medialni TVP Kultura, Przekrój, 2 Program Polskiego Radia, Polskie Radio Szczecin, Exklusiv, TVP Szczecin, Gazeta Wyborcza, nowamuzyka.pl, serpent.pl, sitka.pl
poligrafia Drukarnia Algraf
nagłośnienie Grasz
design Michał Kopaniszyn
webmaster Dominik Kowalczyk


P R O G R A M


23 maja, piątek


20:00 Teatr Kana, pl. św. Piotra i Pawła 4/5
Rafael Toral (PT)
Space Study 2 / 5 hybrid
instrumenty elektroakustyczne
Carpets Curtains (CZ)
Ivan Palacky - maszyna Dopleta 160, elektronika
Filip Cenek - video

Valerio Tricoli (IT)
revox, elektronika
23:00 sala sportowa ZSS ul. Małopolska 22
Tigrics (HU)
elektronika
Xavier van Wersch (NL)
syntezatory analogowe, elektronika
24 maja, sobota


17:00 Teatr Kana, pl. św. Piotra i Pawła 4/5
Voice Over Noise (SK)
Marek Piacek - laptop, elektronika
Slavo Krekovic - laptop, syntezator
Oliver Rehak - laptop, elektronika

Rafael Toral - Joe Williamson - Michael Vorfeld (PT-CAN-DE)
Rafael Toral - instrumenty elektroakustyczne
Joe Williamson - kontrabas
Michael Vorfeld - instrumenty perkusyjne
20:00 Studio Koncertowe PR w Szczecinie, ul. Niedziałkowskiego 24
eRikm (FR)
video, dźwięk
The Necks (AUS)
Chris Abrahams - fortepian, instrumenty klawiszowe
Tony Buck - perkusja
Lloyd Swanton - kontrabas
23:00 sala sportowa ZSS ul. Małopolska 22
Dyslex (RO)
elektronika
Prell - Eran Sachs (HU-IL)
Eran Sachs - no imput mixer, elektronika
Prell - elektronika
25 maja, niedziela


16:00 Teatr Kana, pl. św. Piotra i Pawła 4/5
Emiter (PL)
elektronika
Ben Zeen (PL)
Maciek Ożóg - elektronika
Paweł Cieślak - syntezator analogowy
19:00 Studio Koncertowe PR w Szczecinie, ul. Niedziałkowskiego 24
eRikm - Martin Siewert (FR-AT)
eRikm - gramofony
Martin Siewert - gitara, elektronika

Robert Piotrowicz - Valerio Tricoli (PL-IT)
Robert Piotrowicz - syntezator analogowy, elektronika
Valerio Tricoli - revox, elektronika

Trapist (AT-CAN)
Martin Brandlmayr - instrumenty perkusyjne
Martin Siewert - gitara, elektronika
Joe Williamson - kontrabas
BIOGRAFIE ARTYSTÓW


BEN ZEEN
Paweł Cieślak jest muzykiem z klasycznym wykształceniem, który koncentruje się na elektronicznej muzyce improwizowanej, a jego główny instrument to modularny syntezator analogowy. Maciej Ożóg jest weteranem krajowej sceny niezależnej, znanym przede wszystkim z grupy Spear oraz z prowadzenia wydawnictwa Ignis Projekt. Jest współzałożycielem wielu eksperymentalnych projektów artystycznych (Noize Dance Esthetics, What4?), organizatorem niezliczonych koncertów, kuratorem wystaw, teoretykiem mediów i autorem wielu tekstów poświęconych eksperymentalnej estetyce. Jako duet Ben Zeen artyści działają od 2005 roku i koncentrują się na budowaniu otwartych dźwiękowych kolaży na bazie improwizacji, z wykorzystaniem bardzo różnorodnych narzędzi.

CARPETS CURTAINS (Koberce, záclony)
Ivan Palacky ma za sobą przeróżne doświadczenia muzyczne i udział w wielu grupach i projektach. Występuje solo, lubi jednorazowe improwizowane spotkania. Od 2005 roku jego głównym instrumentem jest nagłośniona maszyna do szycia Dopleta 160 z lat siedemdziesiątych. Filip Cenek jest dyplomowanym kinooperatorem. Jest autorem kilku filmów krótkometrażowych oraz animacji pokazywanych na różnych festiwalach i w galeriach. Jako duet artyści prezentują wciągającą interakcję między improwizowanym dźwiękiem i obrazami opartymi na sekwencjach o niejednoznacznej wymowie. Mikro-improwizacje Palacky'ego i filmy Ceneka splatają się w pełną niuansów, subtelną całość.

DYSLEX
czyli Gheorghe Iosif posługuje się arsenałem instrumentów elektronicznych własnej konstrukcji, mikrofonami kontaktowymi i nagraniami terenowymi by tworzyć mroczne, niepokojące, ambientowe przestrzenie, nie unika jednak również szorstkich i hałaśliwych dźwięków. Swoją muzykę ilustruje filmami pełnymi niemile widzianych obrazów pochodzenia medycznego i innych materiałów z odzysku. Najważniejsze jest jednak to, że niekonwencjonalnymi środkami osiąga spójny i przekonujący przekaz o dużej sile rażenia. Jest jednym z głównych aktywistów wciąż bardzo słabo znanej poza krajem rumuńskiej sceny eksperymentalnej.

EMITER
to Marcin Dymiter, muzyk i improwizator, który po okresie działania w rockowym kontekście, zwrócił się w stronę elektroniki i muzyki improwizowanej. Eksperymentuje z brzmieniem, przetwarzaniem odgłosów codziennego życia, poszukuje nowego pola dźwiękowego dla gitary elektrycznej. Tworzy instalacje dźwiękowe, słuchowiska radiowe, muzykę do filmów, spektakli i przestrzeni publicznych. Gra do filmów niemych. Współpracuje także z artystami wizualnymi i tancerzami. Emiter to projekt oparty na elektroakustycznych i elektronicznych improwizacjach.

ERIKM
znany jest przede wszystkim jako wirtuoz gramofonów, używa też innych elektronicznych instrumentów i narzędzi, współtworzących integralną całość podczas jego występów. Jest również aktywnym artystą wizualnym, twórczość dźwiękowa i ilustrujące ją ruchome obrazy są u niego nierozerwalnie powiązane. Jego muzyka jest w dużym stopniu wynikiem specyficznego stylu słuchania, zbliżonego do wrażliwości plastycznej, owocującego kolażowym podejściem nie stroniącym od cytatów, nacechowanym również pewną dozą anegdotycznego dystansu. Ostatnio skłania się bardziej ku tworzeniu własnego zasobu dźwiękowego do budowy kompozycji, w mniejszym stopniu wykorzystując cytaty czy odniesienia.

THE NECKS
Formuła tria opiera się na bardzo długich improwizacjach, które charakteryzują się powolnym, stopniowym rozwijaniem i transformacją tematów wyjściowych. Tematy te bywają bardzo różne, także właśnie specyficzne podejście do muzycznego czasu konstytuuje styl grupy. Istotą występów The Necks jest improwizacja zmierzająca do organicznego rozwoju stworzonego na początku motywu, przy czym ważnymi wyznacznikami obranej przez nich metody jest oszczędność, prostota, repetycja. Mimo mistrzowskich umiejętności każdego z muzyków, brak w muzyce tria solowych popisów, najważniejsza jest dyscyplina obranej drogi. Wszystko to prowadzi do transowej, hipnotycznej formy i sprawia, że koncerty The Necks są absolutnie wyjątkowym przeżyciem, którego podczas Musica Genera Festival po raz pierwszy będziemy mogli doświadczyć w Polsce.

ROBERT PIOTROWICZ
od wielu lat penetruje terytoria muzyki eksperymentalnej i improwizowanej. Pod wpływem licznych scenicznych doświadczeń stopniowo modyfikował swoje podejście do tworzenia muzyki, wypracowując z czasem swój podstawowy zestaw narzędzi, na który składa się gitara traktowana jako źródło dźwięku, sprzężona w elektroakustyczny system z modularnym syntezatorem analogowym. To instrumentarium służy mu do budowania dźwiękowego uniwersum na styku estetyk, z elementami noise, muzyki konkretnej i elektroakustycznej. Ma też wiele doświadczeń z projektów interdyscyplinarnych: instalacji, projekcji, współpracy z teatrami i performerami.

PRELL
czyli Péter Márton do kreacji dźwięku używa laptopa oraz urządzeń elektronicznych własnej konstrukcji. Jest jednym z bardziej znaczących muzyków na węgierskiej scenie eksperymentalnej, zaczynał jednak od niekomercyjnych odmian muzyki techno. Stąd doszedł do własnego stylu, który można określić jako noise-ambient. Działa głównie solo oraz w improwizującym ansamblu Pándi/Halmos/Keszei/Prell Quartet (dwie perkusje, gitara i elektronika), w którym przetwarza dźwięk gitary za pomocą swoich urządzeń.

ERAN SACHS
działa jako kompozytor, improwizator, artysta dźwiękowy i kurator. Jego instrumentarium to przede wszystkim zestaw własnego pomysłu, którego centrum stanowi mikser bez sygnałów wejściowych. Występuje solo, współpracuje z wieloma artystami ze świata, jest też członkiem kilku stałych zespołów. W swoich projektach nie stroni od polityki, z jednej strony czerpiąc ze swych żydowkich korzeni, z drugiej na przykład piętnując dyskryminację Palestyńczyków przez skrajnie prawicowych osadników z Izraela.

MARTIN SIEWERT
jest przede wszystkim gitarzystą oraz muzykiem elektronicznym, realizującym się zarówno na polu kompozycji jak i improwizacji, oraz w wielu formach pośrednich. Jest jednym z współtwórców charakterystycznej estetyki wiedeńskiej sceny muzyki eksperymentalnej, łączącej nowoczesną elektronikę i elementy akustyczne w bardzo ludzką, nieco melancholijną, spójną całość. Wiele jego projektów obraca się na pograniczu eksperymentu i muzyki popularnej, syntetyzując je w nową jakość, jednocześnie bezkompromisową i komunikatywną. Tworzy również muzykę dla teatru, filmu oraz instalacje dźwiękowe. Najważniejsze grupy, które współtworzy to Trapist i EFZEG.

TIGRICS
czyli Robert Bereznyei używa nagrań terenowych i starannie oprogramowanych software'owych syntezatorów modularnych by tworzyć precyzyjnie dopracowane elektroniczne kompozycje. Grywa wiele koncertów głównie w Europie Wschodniej. Interesują go przeróżne stylistyki, począwszy od gęstych, post-technowych rytmicznych konstrukcji, na noise skończywszy. Wydawał płyty w różnych wytwórniach, obecnie nagrywa dla angielskiej High Point Low Life.

RAFAEL TORAL
od 1987 rozwijał swoją koncepcję improwizacji opartą o gitarę i elektronikę. Zapracował na miano jednego z najciekawszych gitarzystów na scenie eksperymentalnej, po czym, około 2003 roku, poczuł, że przestał się rozwijać jako muzyk. Doprowadziło to do przełomu w jego myśleniu o dźwięku i odrzucenia dotychczasowych osiągnięć na rzecz nowych poszukiwań. Zapoczątkował tzw. Space Program, długofalowy plan obejmujący występy na żywo i nagrania, zmierzający do ustanowienia zupełnie nowej stylistyki. Od tego momentu, używając eksperymentalnych, zmodyfikowanych bądź własnej konstrukcji instrumentów, bada możliwości wykonywania na żywo muzyki elektronicznej, opartej na klarownym brzmieniu, relacji ciszy i dźwięku, oraz spontanicznym podejmowaniu decyzji na scenie. Podczas festiwalu będziemy mieli okazję posłuchać i zobaczyć jak w praktyce sprawdzają się kontrolowane przez ruchy ciała i gesty modyfikowane instrumenty Torala.

TRAPIST
jest jednym z najciekawszych zespołów w Europie, który tworzą doświadczeni i uznani muzycy czerpiący inspirację ze swoich licznych artystycznych doświadczeń, oraz ze źródeł tak różnych jak rock i psychodelia, minimal music, noise i swobodna improwizacja. Eklektyczny styl Trapist jest poszukiwaniem równowagi między formami skomponowanymi i improwizowanymi oraz pomiędzy brzmieniem akustycznych i elektronicznych instrumentów. Wynikiem jest trudna do opisania mieszanka, stanowiąca wypadkową wszystkich wymienionych źródeł i stylów, jednocześnie wymagająca i komunikatywna.

VALERIO TRICOLI
jest elektroakustycznym kompozytorem oraz radykalnym improwizatorem. Używa instumentów elektronicznych, przede wszystkim analogowych, jak szpulowe magnetofony, głośniki, mikrofony, syntezatory. Tricoli za każdym razem próbuje ustanowić nową relacje między muzykiem, sprzętem, przestrzenią i publicznością. Artysta łączy muzykę konketną z konceptualną sztuką dźwiękową, która odwołuje się do relacji między "tu i teraz" danego występu a pamięcią i powtórzeniem. Tricoli występuje solo i we współpracy z innymi artystami, znany jest też z udziału w zespole 3/4HadBeenEliminated.

XAVIER VAN WERSCH
ukończył sonologię w Królewskim Konserwatorium w Hadze, wcześniej studiował sztukę i filozofię. Zajmuje się muzyką elektroniczną, ze szczególnym naciskiem na relacje między człowiekiem i maszyną. Konstruuje własne analogowe instrumenty z zużytych części i zepsutych urządzeń, które w wymyślny sposób łączy z własnym ciałem. Elementem każdej jego działalności artystycznej jest walka z nie do końca kontrolowanym chaosem. Jego występy są niezapomnianymi spektaklami z pogranicza koncertu i performance.

JOE WILLIMASON
jest klasycznie wykształconym kontrabasistą. Od kiedy przeniósł się z Kanady do Europy, został dyżurnym basistą sceny free improv, udzielającym się w bardzo wielu projektach i kolaboracjach, o zróżnicowanej stylistyce. Od jazzu poprzez elektroakustyczną improwizację aż po piosenki - jego muzyka jest tak różna jak jego fascynacje. Wiele podróżował po świecie koncertując. Obecnie najważniejsze projekty, w których bierze udział to Trapist, Alex Ward and The Dead Ends, Tobias Delius Quartet, Dairy i kilka innych.

VOICE OVER NOISE
czyli trio w składzie Slavo Krekovic, Marek Piacek, Oliver Rehak, to kolektyw elektronicznych improwizatorów. Wszyscy trzej używają komputerów oraz syntezatorów i innych urządzeń. Piacek studiował w konserwatorium, Krekovic i Rehak są muzykami, dziennikarzami, muzykologami i kuratorami artystycznych wydarzeń w Bratysławie. Połączyło ich poszukiwanie eksperymentalnych form wyrazu, które kanalizują w kolektywnej improwizacji łączącej wiele wątków z szerokiego spektrum muzyki elektronicznej i konkretnej.

MICHAEL VORFELD
jest perkusistą oraz gruntownie wykształconym artystą wizualnym. Jego muzyczna droga rozpoczęła się od zakupu pary bongosów, stopniowo jego zestaw perkusyjny rozrastał się a zainteresowania estetyczne rozwijały się się w kierunku muzyki improwizowanej. To doprowadziło do jego współpracy z wieloma berlińskimi i światowymi muzykami tej sceny. Jednocześnie cały czas jest aktywny na polu sztuk wizualnych, w których koncentruje się na wykorzystaniu światła w trójwymiarowej przestrzeni. Jego dorobek obejmuje liczne performance, wystawy, oraz płyty.